Related Posts with Thumbnails

My Frenzz..

Monday, August 31, 2009


“ Dah nak berbuka nie, lekas basuh tangan. Kalau adik basuh sebelah tangan, ibu bagi sepotong pizza, kalau basuh dua-dua belah ibu bagi 2 potong pizza…”

“ Kalau macam tue, saya nak mandilah…” adik menjawab sambil merenung kotak dihadapannya.

Si kakak cuma memandang sambil tersenyum. Sudah lebih 15 hari umat Islam berpuasa.

Tiga minggu yang lalu…
“ Yea…puasa Isnin.” Kedengaran suara adik dari ruang tamu…

dadaku bergetar. Pinggan yang kupegang hampir terlepas. Hatiku melonjak-lonjak kegembiraan. Ah…tetamu itu datang lagi….kuseka air mata yang menitis.

“ Ya Allah, kau beri lagi aku peluang??”. Hati cuma mampu berdetik. Kususun kuih ibu ke dalam pinggan. Aku tersenyum puas kerana rumah ini akan kembali ceria. Jauh di sudut hati, kusuntik sebuah azam….Ramadhan kali ini takkan kusia-siakan walau sedetik…

Renungan cuma….gembiranya si adik menyambut Ramadhan…kenapa yer??? Jawapannya mungkin mudah, kerana masih mentah mengerti nilai puasa. Puasanya umpama puasa seorang saudagar. Habuannya adalah aneka juadah atau Ringgit Malaysia sebagai upah.

Si kakak, kesayuan meniti Ramadhan kerana faham kehendak Tuhan. Puasa punya banyak kelebihan, agar lebih kebal menghadapi syaitan.

Dan yang paling dimengerti, kerana puasa begitu berbeza. Menahan nafsu dalaman, aktiviti hati yang tidak kelihatan…tidak sama dengan solat ataupun zakat..hanya Tuhan yang mampu menilainya.

Yang pastinya…syaitan telah dikuarantin. Tetapi..kenapa yer?? Mengapa hati tetap berat untuk bersedekah..dahi masih lambat mencecah sejadah? Mengapa yer…mungkin juga kerana kita telahpun mewarisi peribadinya.

Jika benar begitu…mungkin syaitan boleh ambil MC..kerana manusia zaman sekarang dah mampu untuk berdikari, berbuat onar dan maksiat tanpa perlu bisikan syaitan..

Sesungguhnya.. si iblis layak untuk di beri sekeping ijazah. Berjaya si iblis menanamkan benihnya di hati anak adam….kasihan anak adam..!!

Tapi seandainya peluang sebulan yang Allah beri..berbekas pada diri walau sekelumit cuma…maka syaitan akan meraung dan menangis tika takbir raya bergema..kerana sia-sia usaha melatih pewarisnya selama bertahun-tahun dulu. Bukankah begitu indah?

Masih ku ingat pesan tok guru…bila ditanya bagaimana nak merebut cinta Allah sedangkan diri sendiri masih cetek ilmu di dada. Tok cuma beri lima pesanan…mulakanlah setiap perbuatan dengan bismillah, latih menundukkan pandangan dari perkara haram. Jangan manjakan diri dgn berbuka yang mewah-mewah..kecuali menyambut tetamu. Jika tidak, nafsu akan melonjak semula selepas Ramadhan. Pendekkan juga angan-angan mu…dan banyakkan lah amalan sunat.

“ Biar ibadahmu sedikit, asalkan terasa kemanisannya…” ku cuma mampu tersenyum merenung kembali kata-kata tok guru…kerana kadang-kadang diri sendiri masih belum mampu untuk melakukan yang sedikit. Puasaku masih lagi puasa saudagar….walau tiada habuan lumayan namun diri masih tak mampu nak merasa kemanisannya……

Monday, August 3, 2009



JULIANA BONUS BT CHE ROSS
NO 834,LORONG BAHGIA
TAMAN SEJAHTERA
06600
MUHAMAD YUSOP
PLOT 131A,
JALAN PERINDUSTRIAN BUKIT MINYAK,
14100 BUKIT MINYAK,
SEBERANG PERAI TENGAH,
PENANG . 19 DEC 2005
TUAN,
PER : SURAT BERHENTI KERJA
Saya seperti nama diatas, ingin memohon berhenti kerja. Saya berharap permohonan ini diluluskan. Berikut adalah sebab- musabab saya ingin berhenti kerja:-


1. Saya kerap dibuli oleh senior.
2. Makanan di kantin tak sedap tapi mahal macam KFC. Tambahan pula kalau makcik senior yg kira.
3. Lagu 5′S tidak masuk dalam carta ERA.
4. Waktu rehat tersangat pendek 15 minit je… Nak beratur pun dah 20 minit!!!
5. KERJA BERDIRIIIIIIIIIII… … … . Kasut takde sponge pulak!!!!!
6. Bas kilang tersangat laju… . Tersangat BAHAYA… ..
7. Kalau setakat nak keja kilang, lebih baik tak payah ambil SPM. Indon tak ambil SPM pun boleh keja
jugak!!!
8. Pekerja dipaksa O.T. Ingat kita orang ROBOT ke!!! Kalau tak O.T. ugut nak bagi Warning Letter
pulakk… ..
9. Pintu kecemasan dihalang. Bila BOMBA audit baru kalut. KESELAMATAN TIDAK DIUTAMAKAN.
10. Scan in/out sikit nak masuk kena beratok sampai GATE HOUSE nak balik kena beratok BULEH
TAWAF satu kilang..
11. Pintu keluar masuk 2 shj. Pekerja beribu… . Masuk LATE marah!!! Balik LATE driver BAS pulak
marah!!!! sampai rumah mak bapak pulak yang marah KAMI selalu kena MARAHHHHHH…
12. Boss kadang 2 ok, kadang 2 tension sampai tak ingat 2 yang kami ni orang gak
13. Faedah2 lain tak memuaskan. contoh keja bagai nak tecabut kepala lutut profet shereing
HAMPEHHH
14. BANYAK LAGI NAK HABAQ TAPI KUT TAK SANGUP DENGAQ KUT!!!!
15. Bonus Tahun Ni Takde Macam Hampeh…Orang Gaji Besar je yang dapat,Orang bawahan semua tak dapat…Kalau mcm ni biar boss besar mati cepat!!!! ..baru ada keadilan……Aminnnn
Untuk pengetahuan tuan, saya telah berjaya menabung sebanyak RM 1.5 juta selama saya bekerja sebagai operator. Wang itu telah saya laburkan dalam bentuk dinar emas. Setiap bulan, pendapatan saya adalah sebanyak RM890. Inilah faktor utama saya ingin berhenti kerja. Terima kasih atas segala kerjasama … … … … tunjuk ajar tuan selama ini dengan saya.
**Akhir kata, terimalah sebuah pantun MAUTdari saya… … ..
IKAN KELI, IKAN KEMBUNG; ANGKAT KAKI, LLLAAAMMMBUNG… … … … …
SEKIAN, TERIMA KASIH..

Sunday, August 2, 2009




erm..hari ni dlm kelas
ramai budak2 yg tak datang lagi.
mybe sumenyer sakit..ataupun di syaki H1N1.
boleh di katakan lebih 5 orangla yg x datang.
rasenyer budak yg ambil kesempatan bercuti lagi pun
ada gak aku rase..hu3.
adess...xtaula nk cakap ape lagi, tengah lapo nie...


Tadi naik bas pukul 7.30 pagi kat Shah Alam, awal giler..hu3


waktu tu jer yg tinggal trpaksela beli.


tapi bagus gak, boleh sampai awal kt kolej nanti.


erm..sampai uitm dalam pukui 1 lebih macam tu la.


tapi entahla..x sedap hatila,


rase homesick pula..


wawaaa...nak balik rumahh...!!

;;

Template by:
Free Blog Templates